keskiviikkona, lokakuuta 19, 2011

Kaupungin kahvilat


Cafe Ursula, Kaivopuisto, originally uploaded by Anna Amnell.

Ruskaretkellä Kaivopuistossa kävimme tietenkin myös Cafe Ursulassa, josta on näköala merelle ja Suomenlinnaan, entiseen asuinpaikkaamme. Huomasin, että kahvilakirjoituksia on kertynyt jo yli 40. Niin aika kuluu ja vuodet vierivät. Kuvat: Cafes, kahvilat, coffeehouses

IMG_4572

Cafe Ursulassa on hienoja kukka-asetelmia maljakoissa.

Oletteko muuten huomanneet, että on kahvilablogikin, Cafes and the City? Sitä pitävät kaksi opiskelijatyttöä, Ella ja Sofia.

http://cafesandthecity.blogspot.com/

Diwali - valon ja lamppujen juhla


Diwali-lamput symbolisoivat hyvyyden voittoa pahuudesta. Kuva Wikipediasta

Intiassa vietetään valon ja lamppujen juhlaa Diwalia kansallisena juhlapäivänä uskonnosta riippumatta. Valo symbolisoi hyvyyden voittoa pahuudesta. Juhlaa vietetään sytyttämällä lamppuja ja pitämällä ilotulituksia. Vieraille tarjotaan ateria tai makeisia ja keksejä. Juhla kestää useita päiviä. Osa juhlapäivistä on lepopäiviä, jolloin ei tehdä töitä eikä opiskella.

Diwalia vietetään kaikkialla maailmassa hindujen, sikhien ja jainalaisten parissa. Se on monissa maissa virallinen juhlapäivä. Diwalia vietetään loka-marraskuun vaihteessa (Ashaya-kuukauden lopussa). Diwali (Devali, Deepavali) on tänä vuonna 26.lokakuuta. Juhlaan liittyy monenlaisia tapoja paikallisesta kulttuurista riippuen. Wikipedian artikkeli Diwalista

Prince Rama

Photo: Anna Amnell.
Joissakin maissa Diwalin aikaan juhlitaan prinssi Raman voittoa pahuuden voimista (Ramayana). Kuvan Rama-nukke on kotoisin Länsi-Jaavalta. 


Pohjimmillaan Diwali-juhla on sisäisen uudistumisen, sisäisen valon juhla, jotta tajutaan, että näkyvän aineellisen maailman lisäksi on olemassa jotain, joka on puhdasta, katoamatonta ja ikuista, kuten Wikipedian artikkelikin kertoo.

Uskonto on tärkeä intialaisille. Tyttäreni on asunut Intiassa työnsä vuoksi ja on kertonut, että intialaisten on vaikeaa käsittää, että on ihmisiä, joilla ei ole uskontoa.