Seppo Kauppinen kommentoi näihin samoihin kysymyksiini Facebookissa: "Tropopaussi on troposfäärin ja stratosfäärin rajapinta. Sen korkeus vaihtelee esimerkiksi Suomen yläpuolella n. 9 ja 11 kilometrin vaiheilla (navoilla se on 8 km:n alapuolella ja päiväntasaajalla jopa 20 km); talvella alempana ja kesällä korkeammalla. Prahan ja Helsingin välillä on todennäköisesti lennetty matkalento-osuus stratosfäärissä: talvella melko suurella varmuudella, kesällä jonkin verran pienemmällä. Lennon alku ja loppu on suoritettu rajakerroksessa (yläraja n. 0.3-3 km), jossa esiintyy lähes kaikki ilman turbulenttisuus. Eli Euroopan sisäisillä lennoilla lennetään useimmiten kaikissa kolmessa kerroksessa."
Seppo Kauppinen kommentoi näihin samoihin kysymyksiini Facebookissa: "Tropopaussi on troposfäärin ja stratosfäärin rajapinta. Sen korkeus vaihtelee esimerkiksi Suomen yläpuolella n. 9 ja 11 kilometrin vaiheilla (navoilla se on 8 km:n alapuolella ja päiväntasaajalla jopa 20 km); talvella alempana ja kesällä korkeammalla. Prahan ja Helsingin välillä on todennäköisesti lennetty matkalento-osuus stratosfäärissä: talvella melko suurella varmuudella, kesällä jonkin verran pienemmällä. Lennon alku ja loppu on suoritettu rajakerroksessa (yläraja n. 0.3-3 km), jossa esiintyy lähes kaikki ilman turbulenttisuus. Eli Euroopan sisäisillä lennoilla lennetään useimmiten kaikissa kolmessa kerroksessa."
VastaaPoista