Sivut
- Etusivu
- Vakoilijoita pikkukkaupungissa info Weebly
- Suomen Nuorisokirjailijat/Annna Amnell
- Lucia ja Luka (2013)
- Vaahteralaakson Aurora. Yhteispainos. Arvosteluja
- Anna Amnell: Vaahteralaakson Aurora. 2014 Kansi ja info
- Anna Amnell's historical novels
- Anna Amnell in Wordpress.com
- Art deco, vintage
- KOTISIVUBLOGI
- NOJATUOLIPUUTARHURI
- INFO & KAIKKI BLOGINI
- Broken Star -käsityöblogi
- Nukkekotiblogi Auroran talo
- Maria ja Jaakko. Suksimestarin suku
lauantaina, elokuuta 16, 2008
Luterilaisuudessa ei ole kuvakieltoa
Michelangelon "Aatamin luominen" Sikstiiniläiskappelissa Roomassa lienee kuuluisin kristillinen maalaus Jumalasta.
Tämän päivän Helsingin Sanomissa on hieno artikkeli, joka käsittelee myös kirkkoja ja kirkkotaidetta.(Tarja Saarivuori: "Rajaseudun rauhassa". HS/Meno ja paluu. 16.8.2006) Siinä on kuitenkin eräs kohta, joka voi johtaa väärinkäsityksiin:
"Varsinainen harvinaisuus on kirkon aseseinällä oleva maalaus, jossa Jumalalla on kasvot. Maalaushan uhmaa Raamatun kuvakieltoa." ("Sadan enkelin kirkossa Jumalalla on kasvot.")
Kirjoittaja viittaa tässä Vanhan Testamentin kuvakieltoon, mutta kuvakieltoa ei ole katolisessa, ortodoksisessa eikä myöskään luterilaisessa kirkossa. Sitä pidetään vanhentuneena juutalaisena määräyksenä. Sitä vastoin Calvin otti kuvakiellon kymmenen käskyn sääntöihin, ja se johti laajoihin kuvain hävityksiin. Osa protestanteista seuraa Calvinia tässä asiassa, mutta eivät luterilaiset.
Luterilaisessa Katekismuksessa on jätetty pois kuvakielto, ja käskyjen luku saadaan kymmeneksi jakamalla viimeinen käsky kahteen osaan. (2. Moos. 20:4)
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Teologia ei nyt ihan yksinkertaista.
VastaaPoistaMooseksen lain kuvakielto tarkoittaa luterilaisittain ajatellen palvottavan Jumala-patsaan tai taulun tai muun sellaisen tekemistä. Meille ei siksi ole ongelma tehdä vaikkapa Jeesus-filmejä.
Toisekseen: yleensä luterilaisessa kirkossakaan ei piirretä eikä maalata Jumalaa henkilönä.
Ortodoksien ikonit ovat enemmän kuin pelkkiä pyhien kuvia, ne itsessään ovat pyhiä ja ymmärtääkseni palvottavia esineitä. Luterilaisille kuvat taitavat pikemminkin olla puheen visualisointia tai viestintää, mutta ne eivät ole ikoneja sanan ortodoksisessa merkityssisällössä. Reformoidut kirkot ovatkin sitten riisuttuja. Calvin otti yksinkertaisen kirjaimellisesti Mooseksen lain kiellon, jossa kiellettiin tekemästä kuvaa mistään olennosta. Tässä Calvin omaksui saman kannan kuin islam.
Teologia ei ole todellakaan yksinkertaista. Jumalan saa toki piirtää tai maalata, kieltoa ei ole. Ja Jumalaa kuvataan monin eri tavoin kirkoissamme! Mutta tilanne ei ole suinkaan ongelmaton.
VastaaPoistaJumala esitetään yleensä sylivauvana, nuorena tai vanhana miehenä, pensaana, leijonana, lintuna, karitsana tms perinteisenä Pyhän Hengen symbolina. Lähes kaikissa alttaritauluissa on kuvattu Jumala, Jeesus tai Jumala, Pyhä Henki. Olen nähnyt kanadalaisessa protestanttisten kristittyjen intiaanien kirkossa kattomaalauksen, jossa Jumala oli esitetty kotkana.
Yleensä tulee ongelmia, jos joku esittää Jumalan jollakin kovin epäsovinnaisella symbolilla - tai naisena.
Kuten teologina tiedät, Jumalalla ei ole sukupuolta. Me voimme ajatella hänet raamatullisesti vaikkapa kanaemona, joka suojelee lapsiaan.