sunnuntaina, maaliskuuta 28, 2010

Sumuinen Töölönlahti

Jogging in Helsinki

Kävelimme eilen Oopperan luota keskustaan. Lumi on jo alkanut sulaa teiltä, mutta paikoitellen on suuria vesilammikoita. Töölönlahden luonto on kaunista. Rakennuksista ei voi sanoa samaa. Sumussa Finlandia-talo näyttää kuitenkin kauniilta. Uusi musiikkitalo näyttää aika masentavalta tässä vaiheessa. Päätin, että ei kannata kävellä tätä tietä kaupunkiin.

024 Finlandia House in fog

Finlandia-talo sumussa.

lauantaina, maaliskuuta 27, 2010

YyKaaKooNee 16: 'Kilo'

 mango

Vähän yli kilo mangoa.

Mangoa saa nykyään kypsänä Suomestakin. Se on ihana hedelmä, maistuu paremmalta kuin suklaa tai jäätelö! Se sopii erinomaisesti myös pääsiäispöytään kauniin värinsä ja terveellisyytensä vuoksi. Sitä voi tarjota alkuruokana, liharuoan kanssa tai jälkiruokana.

YyKaaKooNee

perjantaina, maaliskuuta 26, 2010

Kommentti: luonnontieteet ja uskonto



In life there are many things greater than science.
Elämässä on monia luonnontiedettä suurempia asioita.

Kommentti ja vastine Jani Kotakosken blogin kirjoitukseen Natsikortti viuhuu Saturday, 20th March, 2010.

Hyvä Jani,
me pidämme kaikki luonnontieteitä erittäin tarpeellisina ja olemme kiitollisia luonnontieteitten lukuisista hyvistä saavutuksista. Niiden avullahan voidaan yleensä edistää hyvää ja onnellista elämää.

Mutta luonnontieteet eivät voi sanoa meille, mitä hyvä elämä on. Sen määrittelyyn tarvitaan filosofiaa, arvoja, metafysiikkaa.

Tieteen tarpeellisuus perustuu siis uskontoon tai uskontoa muistuttaviin metafyysisiin maailmankatsomuksiin, jotka saavat olla vapaassa demokraattisessa maailmassa reilussa kilpailussa.

Oli erittäin asiallista mainita natsit aikaisemmassa blogikirjoituksessa, jota Kotakoski kommentoi, sillä heillä oli loistavia tiedemiehiä, mutta he perustivat maailmankuvansa älykkyydestään ja oppineisuudestaan huolimatta ideologialle ja uskonnolle [uuspakanuudelle, ks esim Googlesta 'Germanic Neopaganism'], joka koitui miljoonien tuhoksi. Ei ole siis yhdentekevää, mihin me uskomme. Luonnontiede ei voi neuvoa meitä siinä asiassa.

Toinen kommenttini, vastaus Janin omaan blogiinsa kirjoittamaan kommenttiin:

Tieteellistä moraalia on yritetty luoda ennenkin, mutta tuloksista ollaan eri mieltä. Esimerkiksi Schopenhaer moitti Immanuel Kantin etiikkaa sanomalla, että se on vain kristillisen etiikan ylösalaisin kääntämistä ja muistuttaa kristillistä etiikkaa yhtä paljon kuin puujalka elävää jalkaa.