perjantaina, helmikuuta 19, 2010

Kommentti asekeskusteluun: Miksi ihailemme pahuutta?



Merirosvot kuuluvat ihailtujen pahisten joukkoon. Black Beard, Photo: David Ball

Kommentti Jukka Kemppisen blogiin:

Kirjoitit joskus tässä blogissa, että ihmisen voi tappaa vaikka lyijykynällä. Pitäisikö siis kieltää kaikki, millä toisen ihmisen voi tappaa? Siinä menisivät kädet ja jalatkin. Ja aivot, sillä tappokeinoja keksitään koko ajan lisää.

En kannata aseitten saatavuudessa samanlaista Villin Lännen menoa kuin mitä näki Yhdysvalloissa, vaan järkevää, asiallista, realistista lainsäädäntöä. Ampumaurheilun kieltäminen ei vaikuta järkevältä. Autothan tappavat enemmän ihmisiä kuin mikään muu. Aiotaanko nekin kieltää?

Kaikkina aikoina on murhia tehty. Intohimosta, vihasta, kostosta, kateudesta - ja tietenkin myös mielenhäiriössä. Murhamiehistä ja merirosvojen ym kaltaisista terroristeista on aina kerrottu tarinoita ja laulettu lauluja. Meillä kaikilla on pimeä puoli, joka ihailee pahuutta.

Mutta koskaan ei tieto murhamiehistä ja terroristeista ole levinnyt yhtä nopeasti ja yhtä laajalle kuin nykyään. Teemme murhaajista supersankareita ja superjulkkiksia. Nuoret tavoittelevat tappamalla kuuluisuutta. Kaikki murhaajat eivät nimittäin ole mielisairaita.

Miksi unohdetaan, että ihmisellä on luonnostaan uskomaton taipumus pahaan? Sitä voitaisiin lieventää mm lasten ja nuorten eettisellä kasvatuksella. Siitä ei kuitenkaan puhuta mitään. Sananvapauden nimissä aikuiset henkilöt voivat jopa julkisesti yllyttää nuoria "karsimaan liikaväestöä" ja yleensäkin vihaamaan koko ihmiskuntaa.

Lapsille ja nuorille annetaan maailmankuva, josta puuttuu täysin lähimmäisenrakkaus ja optimismi.

14 kommenttia:

  1. Olen pohtinut sitä seikkaa, mistä nykynuoret saavat ns. eettiset arvonsa. Uskontoa ei saa koulussa tuputtaa, kotona ei tunnu monissa tapauksissa olevan mitään käsitystä oikeasta ja väärästä. Mistä nuoret saavat sosiaalisen omantunnon, jos heille ei asia tule missään tutuksi eikä heitä kasvateta sosiaalisuuteen ja toisten huomioon ottamiseen?

    VastaaPoista
  2. Totta,
    tehdään joku tekninen tai juridinen toimi, ja "asialle on tehty jotain".
    Voi ollakin että se (esim. aseiden poiskerääminen) jotain meinaa, mutta ei yksin, ilman tuota syvempää tasoa, jossa eettisyys sisäistetään.

    Kirkko mielestäni aseita ja armeijoita siunaavana instituutiona ei voi uskottavasti esiintyä myös pasifistina.
    Ja taas ajattelu - tämä on omanäkemykseni – että olisi muka olemassa jotain välimuotoja, a´la jos oikein suututaan, vasta muututaan tappajiksi, on fundamentiltaan virheellinen.

    VastaaPoista
  3. A:
    Mistä nuoret saavat sosiaalisen omantunnon, jos heille ei asia tule missään tutuksi eikä heitä kasvateta sosiaalisuuteen ja toisten huomioon ottamiseen?

    Vain vastaamalla, jos omat resurssit eivät riitä vastaukseen.
    Buddhismi esimerkiksi antamalla täyden vapauden johdottaa tähän sisäisyyden tapahtumaan, katso vaikka elokuva, Kim Ki-dukin Viisi vuodenaikaa.
    Tästä poikkeavat esim. luostarikoulut, jotka tavallaan eivät enää tätä tasoa edusta.

    VastaaPoista
  4. Tuntuu huvittavalta, että uskonnollisen maailmakatsomuksen välittämistä sanotaan "tuputtamiseksi" ja henkiseksi väkivallaksi, kun samanaikaisesti nuorille toden teolla "tuputetaan" erilaisia poliittisia maailmankatsomuksia, ateismia, sosiaalidarwinismia, mitä hyvänsä filosofian nimissä jne. Kanavina ovat Internet, musiikki, TV-ohjelmat ja elokuvat - ja omat vanhemmat sekä opettajat. Miksi ateismin opettamista lapsille ei sanota "tuputtamiseksi"??

    Niin monet nykyajan nuoret ovat "kadotettuja poikia" niin kuin Peter Panissa. Nuoret muuttavat liian aikaisin kotoaan, ja valtio tukee runsaskätisesti tätä suuntausta.

    Ymmärrän sen, että vaikeissa olosuhteissa olevat nuoret tai erikoiskoulutuksen ja opiskelemaan toiselle paikkakunnalle siirtyvät nuoret pääsevät omaan asuntoon. Olen itse nälässä ja puutteessa yliopistossa opiskellutta sukupolvea, ja en toivo sitä kohtaloa muille.

    Mutta eräskin varakas pariskunta ihmetteli, kun meidän yliopistossa opiskelevat nuoret asuivat kotona. He neuvoivat: Vuokratkaa niille yksiöt. Valtiohan sen maksaa.

    Nuoret asuvat yksin vailla aikuisten tukea. Ainoa kohtaamispaikka muiden nuortenkin kanssa on kahvila tai kapakka, sillä omat asunnot ovat pieniä.

    Jokainen vähänkään ajatteleva tietää, että myös nuoret aikuiset tarvitsevat vanhempiaan ja tukea heiltä.

    Minusta tuntuu, että valtiovalta on kannustanut vanhempia "hylkäämään" lapsensa. Vanhemmat eivät tunne edes pikkulapsiaan, jos nämä ovat pitkät päivät päiväkodissa ja tapaavat vanhempiaan vain iltaisin tai viikonloppuisin.

    Työttömyys vähenisi, jos pienten lasten vanhemmat saisivat olla osapäivätöissä tai saisivat valita työajat niin, että toinen vanhemmista olisi aina lasten kanssa.

    Mutta haluavatko vanhemmat sitä? Hyvin monet työttömätkin pitävät lapsensa kokopäivähoidossa, kun työttömyyden aika voisi olla loistava mahdollisuus luoda läheinen ja pysyvä suhde omaan lapseen.

    Mutta sitten on niitä ihania nuoria miehiä, jotka keskittyvät työttöminä hoitamaan lapsiaan ja kotiaan ja helpottamaan vaimonsa elämää, jos tällä työpaikka on säilynyt. Kun tapaan tällaisen ihmisen, ilahdun kovasti.

    VastaaPoista
  5. Hyvä rh,

    kaikki suuret maailmanuskonnot kannustavat hyvyyteen, rauhaan ja lähimmäisenrakkauteen. Mutta me ihmiset elämme epätäydellisessä maailmassa.

    Väkivaltaa ja terrorismia on valitettavasti myös buddhalaisten keskuudessa kuten varmaankin tiedät. He käyvät myös sotaa, jos on pakko, niin kuin me muiden uskontojenkin kannattajat.

    Kukaan ei voi kieltää, ettei esimerkiksi Hitleriä vastaan käyty sota olisi ollut moraalisesti oikein. Samaa voidaan sanoa Talvisodasta. Jos suomalaiset olisivat menneet kuin lampaat Stalinin syliin, kuolleita olisi ollut Suomessa enemmän kuin sodan jäljeltä ja loput suomalaiset olisivat joutuneet kestämään samaa kovaa kohtaloa kuin esimerkiksi virolaiset ja muut täällä Itä-Euroopassa eläneet kansat.

    Emme saa maailmasta täydellistä millään opilla ja uskonnolla, mutta voimme kaikki yhdessä toimia niin, että tulisi parempi maailmaa. Kaikkien maailmankatsomusten kannattajat voivat tehdä yhteistyötä tässä asiassa.

    VastaaPoista
  6. Tiet ovat niin monet; on tietysti okei, että hoitaa vastuunsa ja elää säällisesti, mutta en mä siinä vielä mitään ihmeellistä (tai taivaspaikkaan oikeuttavaa) näe.

    VastaaPoista
  7. rh,
    ei tietenkään. Vastuullisesti ja säällisesti" elämisen pitäisi olla itsestään selvää ja "tavallista".

    Taivaspaikan saaminen onkin kokonaan eri juttu, ja siitä löytyy neuvoja parhaiten monista muista blogeista, joita pitävät sen alan asiantuntijat.

    VastaaPoista
  8. AA:
    Jos suomalaiset olisivat menneet kuin lampaat Stalinin syliin, kuolleita olisi ollut Suomessa enemmän kuin sodan jäljeltä ja loput suomalaiset olisivat ....

    Hmmm..mielestäni tämä ei ole aivan näin yksinkertaista, jos katsotaan objektiivisuutta hakien myös NL:n kannalta asiaa, kuten esimerkiksi Paasikivi Suomessa.
    Olivatko NL:n vaatimukset todella niin kohtuuttomia? Sopimatta jäänyt kaistale lehtometsää ja ryteikköä (olen tuolla muuten käynyt) oli parisenkymmentä kilometriä leveä. Erkko uskoi neukkujen pluffaavan, kun he vaativat ratkaisua, muttei Paasikivi tai Marski.
    Olisi ollut helpompi antaa Erkko ja joku Cajander, vähä samoin kuin Virolla, jäi neuvottelija sinne.

    Oli kai muitakin mahdollisuuksia hukattu:
    …" Suomella olisi ollut suuret mahdollisuudet välttyä talvisodalta, jos maan puolustuslaitos olisi ollut kunnossa", (G. Mannerheim: Muistelmat. Toinen osa. Helsinki 1952, s. 508 ja 510).

    VastaaPoista
  9. AA:
    "... joita pitävät sen alan asiantuntijat."

    Jep, niitä riittää, paitsi että ani harvoin hekään yltävät näkemään sen, kuinka samoista asioista puhutaan eri nimillä ja toisilla termeillä, maailman eri kulttuureissa ja niiden uskonnoissa.

    VastaaPoista
  10. rh: "Olivatko NL:n vaatimukset todella niin kohtuuttomia? "

    Olivat. Heille ei riittänyt vain jokin maakaistale. He halusivat myös ihmiset, heidän ruumiinsa, henkensä ja sielunsa.

    Etkö todellakaan tunne historiaa kommunismin uhreista?

    VastaaPoista
  11. rh:

    " 'AA:
    ... joita pitävät sen alan asiantuntijat.'

    Jep, niitä riittää, paitsi että ani harvoin hekään yltävät näkemään sen, kuinka samoista asioista puhutaan eri nimillä ja toisilla termeillä, maailman eri kulttuureissa ja niiden uskonnoissa."

    Jos tarkoitat teologeja, heidän koulutukseensa kuuluu tuntea muut uskonnotkin. Niistä tehdään tutkimuksia. Niistä opetetaan jo koulujen uskontotunneilla.

    VastaaPoista
  12. nja, oletko nähnyt tuollaisia filmejä? Minä olen. Merirosvot tulevat kait aina olemaan suosittuja seikkailusarjoissa.

    VastaaPoista
  13. Ehdottomasti. Aivan samalla tavalla kuin gangsterit ja vampyyrit. Kirjallisuudessa ja taiteessa tarvitaan vastakohtia, joista syntyy jännite hyvä ja pahan, oikean ja väärän välille. Ihminen joutuu tekemään valintoja, kasvamaan.

    En ole nähnyt monta merirosvoelokuvaa, mutta noita toisia kyllä.

    VastaaPoista
  14. Kiinnostava lisä tähän keskusteluun:

    Insinööri Hans Otto Donner oli Tampellan asetehtaan aseiden pääsuunnittelijoita. Tampella sanoutui irti aseteollisuudesta vasta 1974 "rahallista korvausta vastaan".

    Henrik Otto Donner oli Hans Otto Donnerin poika ja Love Recodsin toinen perustaja. Love Recods (1966-1979) julkaisi mm vasemmistolaisen poliittisen laululiikkeen lauluja.

    (Tiedot artikkelista Anssi Miettinen: Isänsä poju." Artikkeli rikkaimmasta suomalaisesta, Poju Zabludowizistä. HS Kuukausiliite syyskuu 2011.)

    VastaaPoista