Kroatialainen raitiovaunu sisältä. Olimme matkustaneet vahingossa kauas lähiöön, ja päätepysäkillä raitiovaunu oli tyhjä.
Kroatialaisia raitiotievaunuja kokeillaan Helsingissä joulun jälkeen muutaman kuukauden ajan linjoilla 6 ja 8, kertoo Hufvudstadsbladet tänään. 1970-luvun raitsikat korvataan Helsingissä viimeistään vuonna 2011 uusilla vaunuilla.
Käytimme Zagrebissa lokakuussa kaksi viikkoa näitä raitsikoita. Ne ovat samanlaisia kapeita putkuloita kuin Lontoon maanalaisen vaunut. Ainakin siltä ne tuntuivat. Istuimia oli vain yksi rivi kummallakin reunalla, joten suurin osa matkustajista joutui seisomaan.
Ikkunat olivat isoja, ja raitsikoiden ilme muutenkin iloinen ja valoisa.
Nämä raitsikat olivat värikkäitä, ja niissä oli hauskoja mainoksia. Se oli niissä parasta, mutta juuri raitsikoiden väriä ja ulkomuotoa muutetaan.
Ne olivat matalalattiaraitsikoita.
"Street cars are a Zagreb personality. Without those trams it would not be Zagreb."
Steve Renko, Ohio
Kroatialainen raitiovaunu koekäyttöön
Raitiovaunujen kulta-aika Helsingissä
Sivut
- Etusivu
- Vakoilijoita pikkukkaupungissa info Weebly
- Suomen Nuorisokirjailijat/Annna Amnell
- Lucia ja Luka (2013)
- Vaahteralaakson Aurora. Yhteispainos. Arvosteluja
- Anna Amnell: Vaahteralaakson Aurora. 2014 Kansi ja info
- Anna Amnell's historical novels
- Anna Amnell in Wordpress.com
- Art deco, vintage
- KOTISIVUBLOGI
- NOJATUOLIPUUTARHURI
- INFO & KAIKKI BLOGINI
- Broken Star -käsityöblogi
- Nukkekotiblogi Auroran talo
- Maria ja Jaakko. Suksimestarin suku
tiistaina, joulukuuta 11, 2007
Kroatilainen raitiotievaunu
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Tuontyylisiä olivat ratikat Saksassakin.
VastaaPoistaEn ole ollut pitkään aikaan Saksassa enkä ole tainnut käyttää siellä koskaan raitsikkaa. On tullut enemmänkin käveltyä.
VastaaPoistaTässä Wikipedian artikkeli raistikoista
http://en.wikipedia.org/wiki/Tram
Tyylikäs menopeli. Matalalattia pitää olla nykyään. Helsingissä olen miniän kanssa yrittänyt nostaa ja tunkea isoja lastenrattaita sellaiseen vanhanaikaiseen korkeaan raitiovaunuun. Ei ollut helppoa.
VastaaPoistaNe vanhanaikaiset raitsikat ovat todella hankalia, mutta uudemmat taas oikein mukavat matkustajan kannalta. On ikävää, jos ne vaihdetaan. Niin somia kuin Zagrebin "katukiitäjät" olivatkin, eivät ne olleet yhtä mukavia.
VastaaPoistaMutta ehkäpä nihin voidaan laittaa mukavammat istuimet ja ennen kaikkea lisää istumapaikkoja. Zagrebissa suurin osa matkustajista joutui seisomaan. Se oli hankalaa ruuhka-aikana.