perjantaina, heinäkuuta 27, 2012

William Blake: Jerusalem -virsi aloitti Lontoon olympialaiset 2012


Photo: Matt Lancashire (Wikipedian Olympialaiset-sivu)
Sir Hubert Parryn sävellys William Blaken runoon Jerusalem. (Kuuntele Prinssi Williamin ja Kate Middletonin häistä kohta, jossa virsi 'Jerusalem' laulettiin eli heti vihkitoimituksen päättyessä. Kaikki osaavat laulaa sen. Kuuntele myös kansaa kaduilla laulamassa sitä. ) (Words from William Blake: "Milton, A Poem") 

And did those feet in ancient time.
Walk upon Englands mountains green:
And was the holy Lamb of God,
On Englands pleasant pastures seen!

And did the Countenance Divine,
Shine forth upon our clouded hills?
And was Jerusalem builded here,
Among these dark Satanic Mills?

Bring me my Bow of burning gold;
Bring me my Arrows of desire:
Bring me my Spear: O clouds unfold!
Bring me my Chariot of fire!

I will not cease from Mental Fight,
Nor shall my Sword sleep in my hand:
Till we have built Jerusalem,
In Englands green & pleasant Land

Runon on suomentanut Aale Tynni.

Brittien epävirallinen kansallislaulu, Englannin vihreän maaseudun ylistysruno ja englanninkielisen maailman rakastetuin virsi. Kritiikki teollista vallankumousta ja luonnon tuhoamista vastaan. Vihreistä vihrein runo ja virsi.  (kuvia ja sanat) Avajaisten alun (Suomen television) selostaja oli joko täysin tietämätön William Blaken virrestä tai sitten jätti vain mainitsematta asian.

Lastenkirjallisuus: Peter Pan, Maija Poppanen, populaarikulttuurin hauskat henkilöt. Suffrageetit. Ohjelman teemat sen suunnittelijan mukaan: luonto, teollinen vallankumous ja nykyajan teknologian ihmeet.

Blaken runon sanat 'Chariot of Fire' mukana myös samannimisen vahvasti uskonnollisen ja monikulttuurisen elokuvan musiikin kanssa. Hurskas Eric LIddell juoksee Jumalan kunniaksi ja juutalainen Harold Abrahams voittaakseen rotuunsa ja uskontoonsa kohdistuvat ennakkoluulot.

Ja aina mukana englantilainen huumori alkaen siitä, että James Bond-näyttelijä haki kuningatar Elisabetin stadionillle helikopterilla, ja heidän sijaisnäyttelijänsä hyppäsivät stadionille laskuvarjolla. Hauskuutta ja huumoria.

Vielä toinenkin virsi "Abide with me" ( Virsi 555, Oi, Herra luoksein jää, jo ilta on") Huom. Ei ole Titanic-hymni ( 396, "Sua kohti, Herrani") kuten suomalainen selostaja kertoi TV:ssä. Hän kuitenkin tiesi, että kysessä oli virsi. Sitähän käytetään usein hautajaisissa. Emeli Sande lauloi virren, ja elämän ja kuoleman välistä taistelua kuvaavan tanssiesityksen koreografia oli Akram Khanin.

Englantilaiset ovat tosissaan. Olympialaiset ovat nykyään suuri asia, ja jopa vakava asia nykyajan levottomassa maailmassa. Parasta on, että kaikki kansat ovat yhdessä ystävinä reilussa kilpailussa.

Huomattakoon, että sekä "Jerusalem" että "Abide with me" liittyvät Englannissa vahvasti urheiluun, Jerusalem rugbyyn ja "Abide with me" FA Cup Finaliin (jalkapallo). Ne ovat suosituimmat laulut kansallislauluiksi!

Keskustelua käydään uskonnon ja olympialaisten läheisestä yhteydestä. Tässä historiaakin aiheesta:
http://www.huffingtonpost.com/2012/07/26/olympics-religion-2012-ancient-greece-london_n_1704398.html
(Antiikin olympialaiset olivat uskonnollinen juhla antiikin ajan jumalten kunniaksi. Sana 'olympialaiset' tulee Olympos-vuoresta, jossa antiikin kreikkalaiset ajattelivat jumaltensa asuvan. Olympialaiset lakkautettiin pitkäksi ajaksi, mutta aloitettiin uudestaan. Lontoon olympialaisissa kaikkien uskontojen harjoittajille on järjestetty omia työntekijöitä. Beijingin olympialaisissa eri uskontojen tarpeet oli otettu huomioon vielä hienotunteisemmin kuin Lontoossa.)

Ihmettelen, miten iäkäs Elisabet ja hänen vielä iäkkäämpi puolisonsa Philip jaksavat osallistua näin pitkään tilaisuuteen.Elisabet puhuu vasta avajaisten loppupuolella.
Tämä on nyt olympialaiset 2012 päiväkirja, johon laitan tunnelmiani.:)

Praha: Pyhän Vituksen katedraali


Katedraalin etuosa, originally uploaded by Anna Amnell.

Äskeinen katedraalisarja "Taivaan pilarit" palautti mieleen Prahassa nähdyn katedraalien katedraalin. Sitä rakennettiin 600 vuotta, vuoteen 1929 asti, ja siksi siellä on paljon nähtävää. On lasimaalauksia, pyhimysten kuvia, hautamuistomerkkejä ja kaikenmoisia esineitä, jotka kertovat kristinuskon suurimman kirkkokunnan historiasta ja erityispiirteistä.

Katedraali on niin suuri, hätkähdyttävä ja ylenpalttinen, että eri maista tulleet koululaisretkikunnatkaan eivät kyllästyneet tähän kirkon ja museon yhdistelmään.

Katedraalin takaosaan pääsee ilman lippua, mutta koko katedraalin nähdäkseen täytyy ostaa hyvin edullinen pääsylippu informaatiotoimistosta pääovea vastapäätä.

Katedraalissa saa ottaa valokuvia, ja otin yli sata kuvaa. Käy katedraalissa! Kuvista on isompi kansio ja pienempi. Katedraalissa on upeita lasimaalauksia, joista yksi on Art Nouveaun julistetaidemestarin Alphonse Muchan tekemä.

Eri aikakausien tyylit tulevat esille. Pohjoismaiseen yksinkertaisuuteen tottunut töllistelee eniten barokin ajan ylitsevuotavuutta.

Katedraali on omistettu kolmelle kristinuskon merkkihenkilölle, Vitukselle, Wenseslaukselle, tsekiksi Vaclav [ ja Adalbertille, jotka ovat katolisen kirkon ja muutaman muunkin kirkkokunnan pyhimyksiä.
Englanninkielisessä Wikipediassa ja muillakin sivistyskielillä on kokonainen kategoria Pyhän Vituksen katedraalille.


Pyhä Vitus (suomeksi) Nurnbergin kronikan kuvaamana. Hän on sairaiden sekä näyttelijöiden ja taiteilijoiden suojelija. Pyhä Venseslaus (suomeksi, Wikipedia), Pyhä Adalbert (suomeksi, Wikipedia)
Pyhä Venseslaus eli Vaclav on Prahassa ratsunsa selässä Vaclavin aukiolla (Vaclavske Namesti) eli Samettivallankumouksen aukiolla.

Photo Friday: 'Luminous'


Lento iltaruskossa, originally uploaded by Anna Amnell.
Flying to Finland on May 31st, 2012 at 11,18pm.
Photo Friday: 'luminous'
a larger size

torstaina, heinäkuuta 26, 2012

Prahan talojen tunnuskilvet ja kohokuvat


Tyn kirkko, originally uploaded by Anna Amnell.
Vanhan kaupungin torin varrella on Jumalan äidin kirkko eli Tyn kirkko.

"Vahinko, että talosta Tyn-kirkon tuntumassa
on irrotettu vanha tunnuskilpi.
Siinä oli soikealla pohjalla kohokuva naisesta,
ja hänen ylpeästi ylös reisiin
käärityissä helmoissaan
pyöri maapallo."
Jaroslav Seifert: Ruttopylväs. Suom. Hannu Ylilehto

Turisti voi huomata, että monissa Tsekin tasavallan taloissa on tunnuskilpi tai kohokuva. Vanhan ajan tyyliin kuvassa oli jokin pyhimys tai mytologian hahmo, art nouveaun ihmishahmo. Joissakin taloissa on ulkoseinässä suuria maalauksia, jopa ikoni, jollaisen ohi ajoimme aina raitsikalla Prahassa ollessamme matkalla vanhaan kaupunkiin tai Moldaun toiselle puolen linnaan.

IMG_5022

Prahalaisen talon julkisivuun maalattu uskonnollinen kuva. Kuva: Mimi Amnell
Kun olin mieheni kanssa Prahassa keväällä, ajoimme raitiovaunulla monta kertaa päivässä tämän rakennuksen ohi.

Kommunistiajalla tuli toinen tyyli. Kohokuvissa sai kuvata vain työnsankareita tai korkeintaan leikkiviä lapsia.

Olen ajatellut koota kokonaisen kansion tästä kiinnostavasta ilmiöstä.


Ruttopylväs


Pyhän kolminaisuuden pylväs, originally uploaded by Anna Amnell.
Rutto raivosi 1700-luvun alussa Olomoucissa. Sen loputtua rakennettin Pyhän kolminaisuuden pylväs, joka kuuluu nykyään Unescon maailmanperintöluetteloon. Ruttopylväitä on ollut muissakin kaupungeissa Tsekissä. Seuraavassa runo Prahasta.

" Auringon rataa hoipertelee
pylvään vanha varjo
Kahleiden hetkestä
Tanssin hetkeen.
Rakkauden hetkestä
Lohikäärmeenkynsien hetkeen.
--
Minut kastettiin Pyhän Rochin
ruttokappelissa,
Olsaryn laidalla.
Kun Prahassa riehui paiserutto,
koottiin ruumiit kappelin ympärille,
Sikin sokin, useaan kerrokseen.
Vuosien mittaan heidän luunsa kasautuivat
epämääräisiksi pinoiksi,
jotka paloivat
mullan ja kalkin virvaliekeissä."

Jaroslav Seifert: Ruttopylväs. 1985 (1981), suom. Hannu Ylilehto