torstaina, heinäkuuta 14, 2011

Ego trip, matka tuntemattomaan

Onko oman sisimpänsä penkominen tulossa yhä trendikkäämmäksi?

Augustinus tämän kaiken egotrippailun aloitti: " Minä uurastaan ahkerasti pellollani, ja tämä pelto olen minä itse. Minusta on tullut ongelma itselleni, kuin vainio, jota talonpoika voi muokata vain vaivoin ja runsaasti hikoillen. Sillä minä en tutki nyt taivaiden teitä enkä tähtien välimatkaa, en yritä selvittää, miten maa pysyy paikallaan avaruudessa. Minä tutkin itseäni, kaivan muistiani, tutkin mieltäni. Ego sum, qui menini, ego animus." (Saint Augustin "The Confessions". Oma suomennos Pine-Coffin käännöksestä. Penguin 1961).

Augustinus eli myrskyisänä aikakautena. Nykyajan narsistinen, monenlaisten kiusausten ja ristiriitojen keskellä elävä ihminen voi kokea hänet sukulaissielukseen.

(Huom! Miksi monet käyttävät sanaa 'pastori' ammatin nimenä? Esim. Pastori Heta Hurskas on pappi, sairaalapappi, ja lääketieteen tohtori Terttu Taitava on lääkäri ja toimii lastenlääkärinä.)
Posted by Picasa

keskiviikkona, heinäkuuta 13, 2011

Pakinaperjantai: 'Paljoksunta'


IMG_0999, originally uploaded by Anna Amnell.
Näin tuon pienen virkatun lohikäärmeen Ljubljanassa ja ihastuin siihen kovasti. Ei olisi pitänyt osoittaa niin suurta ihastusta. Kun nimittäin kysyin sen hintaa, kauppias sanoi: Kuusikymmentä euroa.

Paljoksuin hintaa ja jätin lohikäärmeen sinne Ljubljanan lukuisten muiden lohikäärmeiden seuraan. Pakinaperjantai: 'Paljoksunta'.

'paljoksua' = verbinä:  pitää (jotakin määrää, summaa tm.) liian suurena, suureksua. Paljoksua töitään tai jonkun vaatimuksia. Nykysuomen sanakirja

Kukat kukoistavat kaupungissakin


IMG_0559, originally uploaded by Anna Amnell.

Lämpö sen tekee.:)

Elämää saaressa - Suomenlinna

Helsinki_1985_August_004

Asuimme yli kaksi vuotta Suomenlinnassa. Se oli satumaista aikaa, vaikka asuimme peruskorjaamattomassa asunnossa, jossa oli puulämmitys ja kylmä vesi. Olin kotiäiti, vein kesäisin lapset kaksi kertaa päivässä uimarannalle, mikä oli meille tämä hevosenkengänmuotoinen lahti. Toinen kesistä oli kuuma, samanlainen kuin nämä kesät. Istuin ystäväni kanssa rannalla, neuloimme, luimme ja juttelimme. Lapsille valmistui seuraavaksi talveksi vaatteita. Mieheni tuli iltapäivällä turistimoottoriveneellä kaupungista töistä, ui, ja läksimme kotiin. Illalla saatoimme vielä tehdä iltakävelyn valleilla. Lapsista tuli hyviä kävelijöitä. He kävivät esikoulua ja koulua kaupungin puolella, jonne matkustettiin kesällä lautalla ja talvella myös jään yli kävellen.

Kuva on otettu sinä kesänä, kun olimme Euroopan lomalla Kanadasta käsin. Kaksi lapsistamme on rannalla, jossa he leikkivät pikkulapsina. Olen miettinyt, millaista olisi asua taas Suomenlinnassa. Kesät olisivat ihania, voisi uida myöhäiseen syksyyn. Mutta talvet voivat olla ankaria.

Ehkä muistelen noita aikoja, sillä kuuntelen samaa musiikkia, Chopiniä, jota kuuntelin usein silloinkin, ennen levysoittimelta Thomas Vasaryn soittamana, nyt tietoneeltani Daniel Barenboimin  soittamana (The Warsaw Recital).  Silloin haaveilin pääseväni pois Suomesta. Olen miettinyt tänään, oliko virhe, että palasimme Suomeen. Kuvittelin, että Suomi muuttuisi, olisi iloinen siitä, että Itä-Eurooppa vapautui.

En jaksa ymmärtää enää, kuinka on mahdollista, että niin monet suomalaiset voivat edelleen ihailla poliittista ideologiaa, jonka kannattajat tappoivat ja sortivat omia kansalaisiaan, tuhosivat suomensukuisia kansoja, sulkivat kansalaisiaan mielisairaaloihin, kuljettivat meidän naapurivaltiomme kansalaisia vankileireille, oppia jonka kannattajat edelleen tyrannisoivat miljoonia ihmisiä. Se olisi aivan samaa, kuin jos ihailtaisiin edelleen sokeasti natseja heidän hirmuteoistaan huolimatta, jaettaisiin kirjallisuuspalkintoja natsismin julkisille ihailijoille ja natsikirjailijoiden nimissä.

Suomi on jakaantunut. Toiset ihailevat ja palvovat edelleen suomettumisen ajan "sankareita", kehuvat toisiaan, ylistävät sen ajan poliittisia lauluja. Toiset eivät edelleenkään uskalla puhua asioista avoimesti, eivät varsinkaan kirjallisissa piireissä, sillä kulttuurissa ovat vallassa edelleen suomettumisen ajan keskeiset henkilöt ja heidän jälkeläisensä, Suomen "pikkuprinssit", käyttääkseni äskettäin uutisissa Kiinan vastaavista poliittisista toimijoista käytettyä sanaa. Odotan kiinnostuksella sitä, miten uusi kulttuuriministeri toimii. Mihin aikakauteen hän kuuluu?

Menikö Suomi kokonaan pilalle viime vuosisadalla? Monesti tuntuu siltä, kuin Suomi on kuin saari, joka vaikuttaa oudolta tällä vuosituhannella huolimatta suurista saavutuksistaan monilla aloilla. Olen miettinyt, pitäisikö muttaa lopullisesti pois Suomesta.

Kulttuuri on epäillyttävää

Kommenttini Kemppisen blogiin :
Tämä (kulttuurin tuottamisen) paheksuminen ulottuu muillekin alueille kuin kirjallisuuteen. Sain lukiossa rehtorilta ankarat julkiset moitteet siitä, että olin alkanut seurustella sellaisen pojan kanssa (= mieheni), joka oli meinannut rikkoa teinijuhlassa tyttölyseon uuden pianon. Hän soitti siellä nimittäin Heino Kasken "Preludin" - jossa on lopussa kolme äffää.
Posted by Picasa