torstaina, heinäkuuta 14, 2011

Ego trip, matka tuntemattomaan

Onko oman sisimpänsä penkominen tulossa yhä trendikkäämmäksi?

Augustinus tämän kaiken egotrippailun aloitti: " Minä uurastaan ahkerasti pellollani, ja tämä pelto olen minä itse. Minusta on tullut ongelma itselleni, kuin vainio, jota talonpoika voi muokata vain vaivoin ja runsaasti hikoillen. Sillä minä en tutki nyt taivaiden teitä enkä tähtien välimatkaa, en yritä selvittää, miten maa pysyy paikallaan avaruudessa. Minä tutkin itseäni, kaivan muistiani, tutkin mieltäni. Ego sum, qui menini, ego animus." (Saint Augustin "The Confessions". Oma suomennos Pine-Coffin käännöksestä. Penguin 1961).

Augustinus eli myrskyisänä aikakautena. Nykyajan narsistinen, monenlaisten kiusausten ja ristiriitojen keskellä elävä ihminen voi kokea hänet sukulaissielukseen.

(Huom! Miksi monet käyttävät sanaa 'pastori' ammatin nimenä? Esim. Pastori Heta Hurskas on pappi, sairaalapappi, ja lääketieteen tohtori Terttu Taitava on lääkäri ja toimii lastenlääkärinä.)
Posted by Picasa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti