Sivut
- Etusivu
- Vakoilijoita pikkukkaupungissa info Weebly
- Suomen Nuorisokirjailijat/Annna Amnell
- Lucia ja Luka (2013)
- Vaahteralaakson Aurora. Yhteispainos. Arvosteluja
- Anna Amnell: Vaahteralaakson Aurora. 2014 Kansi ja info
- Anna Amnell's historical novels
- Anna Amnell in Wordpress.com
- Art deco, vintage
- KOTISIVUBLOGI
- NOJATUOLIPUUTARHURI
- INFO & KAIKKI BLOGINI
- Broken Star -käsityöblogi
- Nukkekotiblogi Auroran talo
- Maria ja Jaakko. Suksimestarin suku
keskiviikkona, heinäkuuta 16, 2014
Valkoiset orkideani heinäkuussa
Nämä orkideat kukoistavat. Ne rakastavat hellettä. Ne ovat helppohoitoisia. Kerran viikossa ruukku viedään keittiöön ja ulkoruukku täytetään pari päivää huoneenlämmössä seisoneella vedellä, jossa ruukku saa seista tunnin pari. Tämä on niin suuri ja kaunis orkidea - oikeammmin kaksi samassa ruukussa - että ei ole ollut kiinnostusta hankkia useampia. Nämä sopivat hyvin kauniin peikonlehden kumppaniksi.
Ennen minulla oli pitkä rivi orkideoita, joista pari kolme oli kukassa vuodesta toiseen. Niillä oli ihanteellinen vedoton kasvupaikka: leveä pohjoisenpuoleinen ikkunalauta. Talvisin käytettiin kasvulamppuja.
Iloinen 50-luku: Autot
Autot olivat harvinaisia Suomessa 1950-luvulla. Perhealbumista skannatussa kuvassa on mieheni isän auto Standard Vanguard, jonka hän oli ostanut käytettynä 1950-luvun alussa. Tämä oli jo hänen toinen autonsa. Sitä ennen hän oli ostanut tummansinisen Chevrolet 1939:n iisalmelaiselta taksilta vuonna 1950. Uusia autoja saivat erikoisluvalla vain taksit, eläinlääkärit ja muut, jotka tarvitsivat autoa työnsä vuoksi.
Lisäys: Ilta-Sanomat 22.7.2014 henkilö autoja 1940-luvulla Suomessa 8824 ja 1950 yhteensä 26814.
Jukka Kemppisen eiliseen kirjoitukseen Taka-ajatuksia liittyy hieno mustavalkokuva, jossa on mm kaksi autoa: kuormuri International ja Willys Overland.
Kysyin kommenteissa:
Olen
luullut, että sodan aikana ja noin pian sodan jälkeen oli vaikeaa saada autoja
yksityiskäyttöön, paitsi jos ostaja oli lääkäri tai eläinlääkäri. Ovatko nuo
vanhoja vai uusia autoja? Onko tuo Willys Overland Whippet?
Kemppinen vastasi: ” Uusia ei saanut ollenkaan.
International ansaitsi urhoollisuusmitalin - se palautettiin sodan päätyttyä ja
14- ja 15-vuotiaat enoni kunnostelivat sen ajettavaksi.
Willys on Knight, luultavasti vm. 1929. Se oli vanhentunut jo ennen sotia. Tyypillisesti tuollaisia autoja talikoitiin riihistä ja vastaavista. Koneessa oli luistiventtiilit ja muita omituisuuksia, joiden vuoksi sitä oli turha yrittää käynnistää pakkasella. Se oli talvet pukeilla. Edes itäautoja ei käytännössä tuotu maahan 40-luvun puolella eli sotakorvausajan valuuttasäännöstelyn oloissa.”
Willys on Knight, luultavasti vm. 1929. Se oli vanhentunut jo ennen sotia. Tyypillisesti tuollaisia autoja talikoitiin riihistä ja vastaavista. Koneessa oli luistiventtiilit ja muita omituisuuksia, joiden vuoksi sitä oli turha yrittää käynnistää pakkasella. Se oli talvet pukeilla. Edes itäautoja ei käytännössä tuotu maahan 40-luvun puolella eli sotakorvausajan valuuttasäännöstelyn oloissa.”
Kysyin lisää:
Muuttuiko
autotilanne mielestäsi vuonna 1950 vai vasta vuonna 1952, jolloin
sotakorvauksista päästiin melkein kokonaan? Oliko Pohjanmaalla silloin jo uusia
autoja? Iisalmessa oli pitkään vain noita vanhoja autoja ja niitäkin koko
kaupungissa vain muutama. --
Kemppisen tämän päivän kirjoituksessa ”Pikaistuksissa” on kuvassa on Mercedes 1914,
kuuluisa auto, joka oli Kauhavalla kovassa käytössä:
”Kommentoija kysyy vanhoista autoista. Raskain
mielin näytän häpeällisen valokuvan. Siinä esiintyy myös kummitätini,
peffapuolelta. Auto on heti sotien jälkeen jostain ilmeisesti eri keinoin
(sementtiä, kinkkua ja voita) hankittu värkki Kauhavan purjelentokerhon
lentokoneiden hinaamiseen. Kummitätini Vieno oli kerhon puheenjohtaja ja
suoritti kaikki lentomerkit ja olisi vielä hypännyt laskuvarjolla, mutta
äitinsä kielsi.
Niin… Auto on Mercedes Benz vuosimallia 1914.
Sitä kyseltiin suurena harvinaisuutena museoihin, mutta se oli sahattu kahtia
ja varustettu vaijerivinssillä. Se palveli aikansa kiskomalla itse rakennettua
Harakka-merkkistä purjelentokonetta taivaalle ja ruostui ja unohtui sitten
johonkin.”
tiistaina, heinäkuuta 15, 2014
Makrokuvat: Marjat. Karhunvatukka ja mesimarja
En unohda koskaan niitä laajoja pensaita, joissa kasvoi villinä mehukkaita karhunvatukoita. Paikka oli jokin USA:n etelävalloista. Oltiin telttailumatkalla, joka ulottui Missisipille Biloxiin ja New Orleansiin asti. Tämä kuppi löytyi zagrebilaisesta astiakaupasta.
Lapsuuteni suosikkimarja oli mesimarja. Niitä kasvoi mummolassa talon lähellä ojan pientareella, joka oli ikioma marjamaani, "lapsen marjat", kuten mummo sanoi. Muut eivät niitä syöneet.
Ojan toisella puolen oli lähde, jonka reunalla kasvoi maariankämmeköitä, jotka olivat elämäni ensimmäiset orkideat. Niitä vain katseltiin lähteellä käydessä, ei koskaan taitettu maariankämmekkää.
Makrokuvat : Marjat Nyt Pieni Lintu -blogissa!
maanantaina, heinäkuuta 14, 2014
Seis siitepölyt ja saastehiukkaset
Nyt on taas kaikissa kadunpuoleisissa tuuletusikkunoissa suodatinkangas, joka pysäyttää allergiaooireita aiheuttavat sieni-itiöt ja siitepölyt, samoin liikenteen aiheuttamat mikroskooppisen pienet saastehiukkaset. Ilma tuntuu heti raikkaammalta.
Sama suodatinkangas kestää kaupungissa 3-6 kk ja maaseudulla jopa vuoden. Tämä on uutta ja parempaa laatua kuin se suodatinkangas, jota meillä on ollut aikaisemmin.
Filtrete G-110, 08 x 1,1 m.
sunnuntai, heinäkuuta 13, 2014
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)