Mirogoj, Zagreb, Kroatia, kaunein hautausmaa, jonka olen nähnyt.
Kommentti kirjoitukseen Elämän pyhättömyys, jossa käsitellään Heurekassa olevaa näyttelyä:
Olen hämmästynyt tästä keskustelusta. Ihmiset ovat kaikkina aikoina kunnioittaneet vainajia. Tuollainen näyttely on eräänlaista kannibalismia, uusbarbarismia.
Hautarauha on yleinen kulttuuri-imiö, jota vain barbaarit, mm "luonnontieteellisesti ajatelleet" neuvostoliittolaiset ovat häväisseet
Aivan eri asia on elinsiirtotestamentti tai ruumiin testamenttaaminen lääketieteelliseen tutkimukseen, jonka jälkeen suoritetaan hautaaminen vainajan toivomuksen mukaisesti.
Sivut
- Etusivu
- Vakoilijoita pikkukkaupungissa info Weebly
- Suomen Nuorisokirjailijat/Annna Amnell
- Lucia ja Luka (2013)
- Vaahteralaakson Aurora. Yhteispainos. Arvosteluja
- Anna Amnell: Vaahteralaakson Aurora. 2014 Kansi ja info
- Anna Amnell's historical novels
- Anna Amnell in Wordpress.com
- Art deco, vintage
- KOTISIVUBLOGI
- NOJATUOLIPUUTARHURI
- INFO & KAIKKI BLOGINI
- Broken Star -käsityöblogi
- Nukkekotiblogi Auroran talo
- Maria ja Jaakko. Suksimestarin suku
maanantaina, helmikuuta 18, 2013
sunnuntaina, helmikuuta 17, 2013
Vuodatuksen remontti edistyy
Vuodatuksessa olevat blogini, a photo by Anna Amnell on Flickr.
Bloggaamisen alkuaikoina olivat milloin Blogger milloin Vuodatus epäkunnossa. Siksi perustin rinnakkaisblogeja, jotta jokin niistä toimisi viikonlopullakin.
Kirjoitan hyvin monista aiheista. Siksi minusta on ollut selkeintä perustaa useita blogeja.
Broken Star (2005-) on käsityöblogi, Narniassa (2005-) kirjallisuusblogi, johon aloin suomentaa Narnia-aiheista englannin graduani Narnia-elokuvien tultua elokuvateattereihin.
Syksyblogi on kausiblogi, Kirjoituslipasto yhden sivun infoblogi, joka toimi alussa Bloggerissa, ja Kotikissat alkuperäinen kissablogini, joka on siirtynyt melkein kokonaan Bloggeriin.
Aikoinaan oli myös blogi Kyynärän mittainen tyttö, mutta minun oli pakko lopettaa se todella ikävien häiriöiden vuoksi.
Vuodatus näyttää jo aika mukavalta. Voitte nähdä sen vilkaisemalla blogejani. Kaikki kuvat eivät ole vielä palautuneet ja uusien kuvienkin laittaminen on hankalaa joihinkin blogeihin. Kannattaa kuitenkin olla kärsivällinen.
Bloggerin blogeihini pääsee suoraan sitä varten perustetulta infosivulta, jossa on myös muita hyödyllisiä linkkeja.
Anna Amnellin blogit, blogit, Vuodatus, Blogger
lauantaina, helmikuuta 16, 2013
Numerokuvat 25: 8 tuolia
Minulla on kahdeksan meksikkolaista tuolia. Todellisuudessa ne eivät ole identtisiä, vaan kaikki ovat hiukan eri korkeutta. En tiedä, mitä puulajia ne ovat. Jotain meksikkolaista puuta.
Ostimme ne Kanadasta pienestä meksikkolaisten esineiden kaupasta, jonne ne tuotiin pienestä meksikkolaisesta vuoristokylästä. Ne olivat kyläläisten tekemiä ja puuvalmiita. Jäännöskappaleet, hyvin halpoja, vain sen ajan sata markkaa kappale. Joku ravintola oli ostanut muut ja lakkauttanut ne tummanruskeiksi. Olen nähnyt näitä tuoleja vain kerran, eräässä kirpputorilta löytämässäni 1950-luvun sisustuslehdessä kuvassa meksikkolaisesta kodista, jossa niitä oli tusina pyöreän lasipöydän ympärillä. Ne olivat myös vaaleita kuten meidän tuolit.
Mieheni hioi nämä, ja minä lakkasin ne erikoislakalla. Tuolit ovat olleet meillä yli 30 vuotta, ja ne on kerran viety korjattaviksi, kannettu yksi kerrallaan puusepälle, joka uusi liimauksen. Tai ainakin tarkisti sen.
Käsittääkseni tämän tuolimallin takana ovat renessanssiajan tuolit. Tämä on meksikkolainen tulkinta niistä. Löysin Googlella yhden kuvan, jossa muutama samanlainen tuoli (New Mexico) meksikkolaisesta loma-asunnosta. Kolmessa tuolissa on melkein sama malli.
Numerokuvat 25: 8
Ostimme ne Kanadasta pienestä meksikkolaisten esineiden kaupasta, jonne ne tuotiin pienestä meksikkolaisesta vuoristokylästä. Ne olivat kyläläisten tekemiä ja puuvalmiita. Jäännöskappaleet, hyvin halpoja, vain sen ajan sata markkaa kappale. Joku ravintola oli ostanut muut ja lakkauttanut ne tummanruskeiksi. Olen nähnyt näitä tuoleja vain kerran, eräässä kirpputorilta löytämässäni 1950-luvun sisustuslehdessä kuvassa meksikkolaisesta kodista, jossa niitä oli tusina pyöreän lasipöydän ympärillä. Ne olivat myös vaaleita kuten meidän tuolit.
Mieheni hioi nämä, ja minä lakkasin ne erikoislakalla. Tuolit ovat olleet meillä yli 30 vuotta, ja ne on kerran viety korjattaviksi, kannettu yksi kerrallaan puusepälle, joka uusi liimauksen. Tai ainakin tarkisti sen.
Käsittääkseni tämän tuolimallin takana ovat renessanssiajan tuolit. Tämä on meksikkolainen tulkinta niistä. Löysin Googlella yhden kuvan, jossa muutama samanlainen tuoli (New Mexico) meksikkolaisesta loma-asunnosta. Kolmessa tuolissa on melkein sama malli.
Numerokuvat 25: 8
Kissan hemmottelua
Nestor on jo vanha kissa. Emme kiellä siltä mitään. Tulevan viikon ajan Nestor on vieraanamme ja hemmottelemme sitä. Joskus kissa voi saada maitoakin.
perjantaina, helmikuuta 15, 2013
Photo Friday: ' 'Neglected'
Photo Friday: 'Neglected'
'Neglected (laiminlyöty) (a larger size)
Porraskäytävä Pietarissa
Art Nouveau Stairs in Saint Petersburg
Pietarissa eteisten, portaikkojen ja katujen kunnostus kuuluu kaupungille.
'Neglected (laiminlyöty) (a larger size)
Porraskäytävä Pietarissa
Art Nouveau Stairs in Saint Petersburg
Pietarissa eteisten, portaikkojen ja katujen kunnostus kuuluu kaupungille.
torstaina, helmikuuta 14, 2013
keskiviikkona, helmikuuta 13, 2013
Makroviikko 91: 'Nuppi'
tiistaina, helmikuuta 12, 2013
KIrjainhaaste: KK. Palatsin portaikko
The Rector's Palace
Dubrovnik, Croatia. Portaikko palatsissa Suuri koko/a large size
Kirjainhaaste 19: KK keskikirjaimet
Kaikki kuvat tästä palatsista. En ole karsinut. Ihmepaikka.
maanantaina, helmikuuta 11, 2013
Harmin paikka
Nyt iski vatsaflunssa. Sitä on kuulemma liikkeellä.
Tuli huonoon aikaan. Olisi ollut tärkeä meno.
Tulee bloggaustauko ja muukin tauko. Hyvää laskiaista ja ystävänpäivää.
Tuli huonoon aikaan. Olisi ollut tärkeä meno.
Tulee bloggaustauko ja muukin tauko. Hyvää laskiaista ja ystävänpäivää.
Kun mustepullo kaatui pöydälle
Hyvää ystävänpäivää! Happy Valentine's Day! Olen muutaman päivän poissa koneen ääreltä, joten toivotan jo nyt hyvää ystävänpäivää.
Muistatko, kun istuttiin pulpetissa, jossa oli pieni lokero mustepullolle? Musteella kirjoittaminen oli painajainen monelle lapselle. Ei uskoisi, että suurin osa maailman kaunokirjallisuudesta on kirjoitettu mustekynällä, pitkään sulkakynällä.
Hannelen blogissa muistellaan mustekynällä kirjoittamista kouluaikana.
1. kommentti
Oli outoa, että pikkulapsia kiusattiin mustekynillä, kun oli lyijykynätkin ja kosmoskynät. Mustekynän käyttö olisi voinut olla vasta ylemmillä luokilla. Vielä oppikoulussa mustekynä oli painajainen. Pistin monta kertaa erästä opettajaa mustekynällä, kun järjestäjänä piti "tarjota" kynä hänelle.
Soittotuntinikin loppuivat mustekynän käyttöongelmiin. Äitini ystävä kustansi ne, ja kävin hänen hänen hienossa kodissaan tunneilla. Eräänä päivänä soitto-opettaja käski kirjoittaa paperille nuottiviivaston mustekynällä. Tietenkin minä kaadoin mustepullon, ja hieno liina meni pilalle pöydältä, ehkä myös mahonkipöytä.
Minulle sanottiin, että ei se mitään, mutta en mennyt enää sen jälkeen soittotunneille. Laitoin nuotit halkopinon väliin ja menin leikkimään ajopeliä toisten lasten kanssa.
Siitä tuli puhetta kotona, mutta mummo ratkaisi asian: Miksi lasta pitää kiusata soittotunneilla? Toivon, että tilanne olisi selvinnyt paremmin ja olisin jatkanut soittotunteja. Amerikassa tehdyn testin (Seashore) mukaan olisi ollut taipumustakin.:)
Vanhan ajan koulut
Ystävänpäiväkuva: Antique Images
2. kommentti
En tainnut pitää soitto-opettajastakaan. Metodit eivät olleet erityisesti lapsille sopivat. Sen myöntää miehenikin, joka oli 6-vuotiaasta asti hänen oppilaansa, ja hänestä tuli hyvä pianisti. Yhteisen soitto-opettajamme, mieheni kummitädin häälahjaksi antama design-maljakko on vieläkin tallella.
Muuten olen sitä meiltä, että USA:ssa asia oli hyvin järjestetty. Koulu tarjosi oppilaalle soittimet ja musiikkiopetuksen, jos oppilas valitsi sen oppiaineekseen. Eräs luokkatoverini oppi soittamaan koulun sellolla ja soitto-opetuksella hänestä tuli ammattilainen, musiikin professori.
3.
Mustetäytekynä ja mustekynä, jossa on irrotettava yksinkertainen terä:
Mustetäytekynät olivat hienoja - ja ovat edelleen - mutta tavalllinen mustekynä oli sellainen, että terä piti kastaa vähän väliä musteeseen juuri sopivasti. Liika muste pyyhittiin mustekynänpyyhkeseen, jollaisesta Leena Lumi kertoo yllä keskustelussa Hannnelen blogissa. Niitä tehtiin lahjaksi aikuisillekin.
sunnuntaina, helmikuuta 10, 2013
lauantaina, helmikuuta 09, 2013
Numerokuvat 24: 33
Eteisen kirjahyllyssä on lähinnä 1500-luvun historiaa käsitteleviä kirjoja. Tässä niistä 33.
Kuva suurena
Oikealla alhaalla Josephine Teyn hieno salapoliisiromaani Ajan tytär, jonka kansikuvassa oleva kuningas on ollut esillä viime päivinä. 1990 Crime Writers Association valitsi Teyn Ajan tyttären kaikkien aikojen parhaaksi rikosromaaniksi). Nimi tulee sanonnasta "Totuus on ajan tytär", ja se sopii hyvin Rikhardin kohtaloon.
Erään englantilaisen parkkipaikan alta löytyi luuranko ja pääkallo, ja DNA-tutkimukset ja muut yksityiskohdat paljastivat, että ne olivat vuonna 1485 taistelussa kuolleen Rikhard III:n jäännökset. DNA-näyte saatiin Rikhardin sisaren jälkeläiseltä.
Rikhard III (suom., murhamysteeri, jota myös Tey käsittelee romaanissaan)
Rikhard kuului Plantagenet -sukuun, ja hänen jälkeensä tuli Tudor-suku (mm Henrik VIII, Maria "Verinen", Elisabet I) , joka mustamaalasi Rikhardin maineen, ja Shakespeare ikuisti Rikhardin rumana tyrannina. Tämä huono maine lienee ollut sen ajan propagandaa.
Numerokuvat 24: luku 33
Rikhard III ja skolioosi (engl,. arkeologialehti)
Kuva suurena
Oikealla alhaalla Josephine Teyn hieno salapoliisiromaani Ajan tytär, jonka kansikuvassa oleva kuningas on ollut esillä viime päivinä. 1990 Crime Writers Association valitsi Teyn Ajan tyttären kaikkien aikojen parhaaksi rikosromaaniksi). Nimi tulee sanonnasta "Totuus on ajan tytär", ja se sopii hyvin Rikhardin kohtaloon.
Erään englantilaisen parkkipaikan alta löytyi luuranko ja pääkallo, ja DNA-tutkimukset ja muut yksityiskohdat paljastivat, että ne olivat vuonna 1485 taistelussa kuolleen Rikhard III:n jäännökset. DNA-näyte saatiin Rikhardin sisaren jälkeläiseltä.
Rikhard III (suom., murhamysteeri, jota myös Tey käsittelee romaanissaan)
Rikhard kuului Plantagenet -sukuun, ja hänen jälkeensä tuli Tudor-suku (mm Henrik VIII, Maria "Verinen", Elisabet I) , joka mustamaalasi Rikhardin maineen, ja Shakespeare ikuisti Rikhardin rumana tyrannina. Tämä huono maine lienee ollut sen ajan propagandaa.
Numerokuvat 24: luku 33
Rikhard III ja skolioosi (engl,. arkeologialehti)
Ikävä takkaa
Krakowalaisessa ravintolassa.
Meillä oli kaksikymmentä vuotta takka. Alussa käytimme sitä usein, sitten harvemmin. Jostakin syystä tämä on sellainen aamu, jolloin kaipaan takkaa.
Valkoinen marmorinen sokeripalamme oli peräisin 1930-luvulta. Poltin siinä joskus paperia, esimerkiksi vanhat versiot jostain käsikirjoituksesta.
Meillä oli kaksikymmentä vuotta takka. Alussa käytimme sitä usein, sitten harvemmin. Jostakin syystä tämä on sellainen aamu, jolloin kaipaan takkaa.
Valkoinen marmorinen sokeripalamme oli peräisin 1930-luvulta. Poltin siinä joskus paperia, esimerkiksi vanhat versiot jostain käsikirjoituksesta.
perjantaina, helmikuuta 08, 2013
Photo Friday: 'The Body'
Ivan Mestrovic: John the Baptist. The Palace of Diocletianus. Split, Croatia.
Larger size/suurempi koko
Ivan Mestrovic: Nikola Tesla, Zagreb, Croatia
See in a larger size
"The greatest sculptor since the Renaissance"
Ivan Mestrovic: J. J. Strossmeyer
Zagreb, Croatia
a larger size
torstaina, helmikuuta 07, 2013
Jääkukkia. Window frost
Elämää Helsingissä talvella. Katso koko kansio jääkukista.
Life in a cold climate.
jääkukat, miten ne syntyvät Frostcrystals (caltech.edu)
Life in a cold climate.
jääkukat, miten ne syntyvät Frostcrystals (caltech.edu)
Kerran Helsingissä
keskiviikkona, helmikuuta 06, 2013
Siirtolaisen ja pakolaisen koti-ikävä
Kuvassa järvi Karjalassa. Kuvasin tämän ensimmäisellä Pietarin ja Venäjän matkallani junan ikkunasta. Minun sukulaiseni ovat asuneet Viipurin lähellä Ala-Sommeessa joskus 1400-luvulla, joten minulla ei ole omaa tunnesidettä Karjalaan.
Saako siirtolainen tai pakolainen ikävöidä menettämäänsä kotiseutua? Pakolaisia on keskuudessamme: karjalaiset siirtolaiset, heitä olivat Venäjän vallankumousta paenneet emigrantit, nyt eri puolilta maailmaa Suomeen tulleet pakolaiset ja muut maahanmuuttajat. Monia romaaneja on kirjoitettu pakolaisuudesta ja muutosta toiseen maahan. Paljon muuttaneet ovat monen maan kansalaisia, monen kulttuurin ihmisiä. Tämä oli lisäys seuraavaan kommenttiini, jonka kirjoitin Ruotsissa asuvan suomalaissyntyisen Hannelen blogiin:
Vanhempi polvi vietti elämänsä tärkeät vuodet Karjalassa, joten sillä on heille aivan eri merkitys kuin niille, jotka eivät ole siellä koskaan asuneet tai vain pikkulapsina.
Pakosta henkensä kaupalla kotiseudun jättäminen on eri asia kuin vapaaehtoinen muutto uuteen maahan. Vaikkapa Ruotsiin muuttanut on saanut käydä Suomessa silloin, kun haluaa. Toista oli karjalaisten kohtalo.
Välimatkakin merkitsee. Pitkä matka kotimaahan on kallis ja mahdoton monille pakolaisille ja siirtolaisille.
Asuin yhdeksän vuotta pakolaisten keskellä Kanadassa, ja kyllä heidän surunsa ja koti-ikävänsä oli suuri. Tutkimusten mukaan vasta kolmas polvi siirtolaisia ja pakolaisia muuttui kanadalaiseksi. Onneksi Kanadassa sai kaivata vanhaa kotimaataan ja juhlia sitä, olla samalla aikaa vaikkapa ukrainalainen ja kanadalainen.
P.S. Sana 'mamu' on minusta maahanmuuttajia halventava sana. Vai sanoisitteko Suomesta ulkomaille muuttaneesta: Sisareni on mamuna Amerikassa?
Makroviikko 90: 'Ulkona' Ovi Istrialla
Ovenkahva ja siinä oleva koristetupsu istrialaisessa talossa. Rovinj, Kroatia.
Makroviikko 90: Ulkona kuvattua
Katso myös tätä ikkunaa ja tätä ovea
Makroviikko 90: Ulkona kuvattua
Katso myös tätä ikkunaa ja tätä ovea
tiistaina, helmikuuta 05, 2013
Alkukirjaimet 18: MO. Monot ja monosukat
Monot ja monosukat. Nordiska Museet, Stockholm
old kind of skiing boots
Suurempi koko/a larger size
lisää kuvia
Alkukirjaimet 18 MO
old kind of skiing boots
Suurempi koko/a larger size
lisää kuvia
Alkukirjaimet 18 MO
Runebergin päivä 2013
sää Helsingissä
Ulkona on kuitenkin raikasta, sillä maahan on satanut uutta lunta.

Teemme iltakävelyt useimmiten Aleksin ja Pohjois-Esplanadin väliset korttelit kiertäen ja näyteikkunoita katsellen, sillä niillä kaduilla on lämmitys. Lumi sulaa pois. Ei tarvitse liukastella. Helsingissä ei hiekoiteta katuja, ja ne ovat usein vaarallisen liukkaita.

Lämmitys ei näytä toimivan nyt koko Aleksilla.
Ulkona on kuitenkin raikasta, sillä maahan on satanut uutta lunta.
Teemme iltakävelyt useimmiten Aleksin ja Pohjois-Esplanadin väliset korttelit kiertäen ja näyteikkunoita katsellen, sillä niillä kaduilla on lämmitys. Lumi sulaa pois. Ei tarvitse liukastella. Helsingissä ei hiekoiteta katuja, ja ne ovat usein vaarallisen liukkaita.
Lämmitys ei näytä toimivan nyt koko Aleksilla.
maanantaina, helmikuuta 04, 2013
Kauneuden katoamattomuus
Me sallimme kukalle oikeuden olla kaunis, mutta ihmisen kauneudesta meillä on ristiriitaisia käsityksiä.
Kommentti
--
toit esiin kiinnostavan asian, ihmisen kauneuden.
Huomattava kauneus aiheuttaa monille ongelmia, sillä sitä kadehditaan, kaunista tyttöä tai naista halutaan käyttää tavalla tai toisella hyväksi. Eräs kaunis nainen ei voinut mennä ranskan iltakurseille, sillä eräs mies oli hulluna häneen ja seurasi häntä joka paikkaan. Kouluaikana muuan aikuinen mies jahtasi koulutoveriani, kaunista tyttöä. jne. Kauniit teini-ikäiset tytöt ja pojat joutuvat palvonnan tai pilkan kohteiksi.
Olemme puhuneet mieheni kanssa usein siitä, että nuoret ihmettelevät, miten vanhat miehet ja naiset voivat rakastaa ja ihailla toisiaan, kun kumpikin on niin vanha ja 'ruma'. Todellisuudessa puolison näkee kuin filminä eri ikäkausissa yhtä aikaa. Samoin jos katsomme kuvia vanhasta Gregory Peckistä (jo kuollut hänkin), muistamme hänet eri ikävaiheissa. Hän on meille aina se ihanan näköinen Gregory.
Aikuiselle ihmisen kauneus ei ole kuitenkaan tiettyjen mittojen vaatimista, vaan siihen sisältyy ihmisen hymy, luonne, tietyt toistuvat eleet ja ilmeet, joihin on kiintynyt, ääni, muistot. Näin kukaan ei ole ruma, sillä kauneus on katsojan silmissä eli asenteessa kuten runoilija sanoo.
sunnuntaina, helmikuuta 03, 2013
Värikollaasi 112: Hvitträskin kaakeliuuni ja matto
Hvitträskin sininen kaakeliuuni ja harmaasininen matto. Saarinen on käyttänyt muuallakin näitä värejä.
suuri koko/ a larger size
Katso kuvakansioni Hvitträskistä : Eliel Saarisen Hvitträsk (Eliel Saarinen was famous Finnish architect)
Värikollaasit 112
P.S. Eliel Saarisella oli punainen kihara tukka.:)
suuri koko/ a larger size
Katso kuvakansioni Hvitträskistä : Eliel Saarisen Hvitträsk (Eliel Saarinen was famous Finnish architect)
Värikollaasit 112
P.S. Eliel Saarisella oli punainen kihara tukka.:)
perjantaina, helmikuuta 01, 2013
Makro 89: 'Millit'
Minulla on hyvin vähän niin tarkkoja kuvia, sillä kamerani ovat vaatimatonta tasoa. Kelpaisiko tämä sattuma, kuva Nestorista?
Makrotex 89: millit
Makrotex 89: millit
Photo Friday: 'My Environment'
Helsinki, Finland, snow, winter; lumi, talvi
Photo Friday: 'My Environment ' [ympäristö]
A larger size/suurempi koko
Photo Friday: 'My Environment ' [ympäristö]
A larger size/suurempi koko
torstaina, tammikuuta 31, 2013
Amaryllis ja orkidea 2013
Sama valkoinen orkidea (ostettu 5.11. 2012, siis melkein 3 kk kukassa) ja uudelleen kukkinut joululahjaksi saatu valkoinen amaryllis (22.12.2012).
Holokaustin uhrien muistoviikko
Viime keväänä tutustuin mieheni kanssa Prahan vanhaan juutalaiseen kaupunginosaan ja muualla Prahassa oleviin juutalaisen Prahan kohteisiin. Yllä olevassa kuvassa Vanhassa kaupungissa sijaitseva Kafkan patsas ja taustalla Espanjalainen synagooga, jonka sisäosa on erittäin kaunis.
YK kunnioittaa koko tämän viikon ajan holokaustin uhrien muistoa monin tavoin. Tapahtumat liittyvät kansainväliseen holokaustissa menehtyneiden muistopäivään, jota vietettiin 27. tammikuuta. Teemana on “Rescue during the Holocaust: The Courage to Care”. Kunnioitetaan niitä rohkeita ihmisiä, jotka pelastivat tuhansia juutalaisia kuolemasta toisen maailmansodan aikana. Tänään torstaina ovat vuorossa Tanskan juutalaiset.
Natsit murhasivat kaksi kolmasosaa Euroopan juutalaisista eli noin 5-7 miljoonaa juutalaista miestä, naista ja lasta. Heidän lisäkseen murhattiin suuri määrä muitakin ihmisiä. Yhteensä holokaustin uhreja oli 11-17 miljoonaa.
Natsit murhasivat kaksi kolmasosaa Euroopan juutalaisista eli noin 5-7 miljoonaa juutalaista miestä, naista ja lasta. Heidän lisäkseen murhattiin suuri määrä muitakin ihmisiä. Yhteensä holokaustin uhreja oli 11-17 miljoonaa.
Pinkas Synagooga (kuvia myös muista synagoogista ja näyttelystä. Museon sivut.) on omistettu Böömissä ja Määrissä [nykyisen Tsekin alueella] murhattujen juutalaisten muistolle. Synagoogan seinille on kirjoitettu 80000 nimeä. Se jo oli niin järkyttävä kokemus, että en jaksanut lähteä Krakowan matkalla Auschwitchiin. Ehkä jaksan tehdä sen matkan jonain toisena kertana.
keskiviikkona, tammikuuta 30, 2013
Kirjaimet 17. NA. Naamiot
Karnevaalinaamioita Prahan Vanhassa kaupupungissa keväällä 2012.
Kirjaimet 17 NA
naamiot= masks
Suuri koko/ A large size
Ja loppukirjaimina NA, haNA. Jos tulee hiki, voi ottaa naamion pois ja huuhdella kasvoja vedellä. Sillä kaivossa on haNA, josta tulee vettä.
Kaivo vuodelta 1555 Wittenbergissä. Lutherin aikalaisen ja "hovimaalarin" taiteilija Lucas Cranathin ateljeetalon pihalla oleva edelleen toimiva kaivo .
Suurempi kuva
Vaihdoin kuvan tähän, jossa haNAsta tulee vettä!
Kirjaimet 17 NA
naamiot= masks
Suuri koko/ A large size
Ja loppukirjaimina NA, haNA. Jos tulee hiki, voi ottaa naamion pois ja huuhdella kasvoja vedellä. Sillä kaivossa on haNA, josta tulee vettä.
Kaivo vuodelta 1555 Wittenbergissä. Lutherin aikalaisen ja "hovimaalarin" taiteilija Lucas Cranathin ateljeetalon pihalla oleva edelleen toimiva kaivo .
Suurempi kuva
Vaihdoin kuvan tähän, jossa haNAsta tulee vettä!
Labels:
10 tai yli kommenttia,
alkukirjaimet,
alkukirjainhaaste,
kaivo,
kirjaimet,
loppukirjaimet,
Lucas Cranach,
Lutherstadt Wittenberg,
mask,
naamio,
Prague,
Praha,
the Czech Republic,
Tsekki,
Wittenberg
tiistaina, tammikuuta 29, 2013
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)


