Sivut
- Etusivu
- Vakoilijoita pikkukkaupungissa info Weebly
- Suomen Nuorisokirjailijat/Annna Amnell
- Lucia ja Luka (2013)
- Vaahteralaakson Aurora. Yhteispainos. Arvosteluja
- Anna Amnell: Vaahteralaakson Aurora. 2014 Kansi ja info
- Anna Amnell's historical novels
- Anna Amnell in Wordpress.com
- Art deco, vintage
- KOTISIVUBLOGI
- NOJATUOLIPUUTARHURI
- INFO & KAIKKI BLOGINI
- Broken Star -käsityöblogi
- Nukkekotiblogi Auroran talo
- Maria ja Jaakko. Suksimestarin suku
maanantaina, elokuuta 01, 2005
1.8.2005. Pound, eräs harhautuneita kirjailijoita
"The leaves fall early this autumn, in wind.
The paired butterflies are already yellow with August
Over the grass in the west garden;
They hurt me. I grow older."
Ezra Pound
(Myöhemmin, puolen päivän aikaan)
Olen odottanut kommentteja. Ezra Pound oli eräs 1900-luvun harhautuneita runoilijoita. Hän innostui Mussolinista ja esitti antisemitistisiä ajatuksia, jopa ylistysrunon Mussolinille - aivan niin kuin Neruda omalle ihanteelleen, Stalinille, josta näimme äskettäin dokumentin Suomen TV:ssäkin.
En tunne ollenkaan Poundin runoutta. Minulla on ollut syvä vastenmielisyys häntä kohtaan. Laitoin Poundin säkeet blogiini kokeeksi. Näyttäisi siltä, että Nerudalle annetaan anteeksi Stalinin ihailu. Annetaanko Poundille anteeksi fasistien ihailu?
Ehkäpä yksi lukijoistani on reagoinut pudottamalla minut listastaan. Olisi mielenkiintoista keskustella tästä aiheesta: miten suhtautua näihin harhautuneisiin kirjailijoihin?
Kun Helsingissä oli PEN-konferenssi joitakin vuosia sitten, Agneta Plejel sanoi puheenvuorossaan, että monet olivat 1900-luvulla "seduced by the evil". Pound kuuluu heihin.
Olen sitä mieltä, että kaikkiin näihin kirjalijoihin tulee suhtautua samalla tavalla: joko boikotoimme kaikkia tai annamme kaikille anteeksi.
Etelä-Afrikassa otettiin periaatteeksi anteeksianto. Miten suomalaisessa kirjallisessa maailmassa?
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Luulenpa, että aika parantaa haavat. Kun tarpeeksi aikaa kuluu, ei vanhoja hairahduksia muisteta, tai ei aina edes tiedetäkään.
VastaaPoista… en tiennyt Poundin tai Nerudan historiallisista harharetkistä. Proosa nimittäin on minun hengenravintoni lähde. Huomaan, että kun nyt tiedän näistä, asenteeni heihin ja heidän tuotantoonsakin on muuttunut, hieman, mutta kuitenkin havaittavasti.
En hyväksy rotusortoa, syrjintää. En voi myöskään hyväksyä kirjailijaa, joka näitä kannattaa. En voisi hyväksyä myöskään hänen tuotantoaan.
Toisinaan kuitenkin aika tekee tehtävänsä, ja heillekin annetaan anteeksi, mikäli heidän tuotantonsa on tarpeeksi korkeatasoista ; D Tämä on totta. Jos on huono kirjailija ja vielä fasisti tms. Hänelle ei varmaankaan tarvitse antaa anteeksikaan. Niin luulen olevan. Me ihmiset olemme kaksinaamaisia. Ehkä.
Tämä harhautumisen ja kollektiivisen syyyllisyyden tematiikka on kovin mielenkiintoista.
VastaaPoistaViimeaikoina näitä on kovasti pohdittu, lähinnä liittyen kommunismiin ja natsismiin.
Hauskaahan se varmasti on, suomestakin löytyy runsaasti kumpaakin järjestelmää ihannoineita taiteilijoita.
Olisi kuitenkin kiinnostavaa päästä keskustelussa eteenpäin. Kapitalismi ei kuitenkaan ole millään mittarilla mitattuna vähemmän hirviömäinen järjestelmä kuin edellämainitut. Pahinta siinä on se, että se on vielä olemassa ja me henkilökohtaisesti edustamme sitä.
Jos asetamme historiallisten henkilöiden sitoumiksille kovin tiukkoja vaatimuksia, kannattaa meidän pohia myös omia sitoumuksiamme.
Tuo "Seduced by evil" tuo nykyrunoilijoista ensimmäisenä mieleen Tommi Tabermanin, joka onnistuneimmin on kapitalistisen järjestelmän pauloihin kietoutunut.
Sälyttävätkö jälkipolvet Tabermanin niskoille syyllisyyden kapitalismin rikoksista aina merirosvouksesta ja orjakaupasta öljy ja terrorisotiin asti, aika näyttää.
Ainakaan näin kesämökillä sitä ei viitsi jo tekijän, ja varsinkin hänen poliittiset mielipiteet, hävittäviin uuskritiikin ja postmodernin kirjallisuusteorioihinkin viitaten boikotoida ohjelmallisesti ja yleisesti ketään, vaikka käytännössä lukijana tuleekin boikotoitua lähes kaikkia maailman kirjailijoita. Suomen modernin kirjallisuusteorian ja -kritiikin merkkimies Anhavakin arvosti tunnetusti hyvin paljon Poundia.
VastaaPoistaTommi taas haastatteluissa juuri vastustaa ihmisten ahneutta kuin rakkikoira, ja edistää rakkauden sanomaa.
anttia,
VastaaPoistaemmeköhän me ole täällä Suomessa ja Euroopassa aika keynesilaisia taloudellisessa ajattelussamme. Kannatamme markkinataloutta, mutta katsomme, että valtion tulee puuttua epäkohtiin.
Keksitkö jotain parempaa?
Onhan meillä omat stalinistitaiteilijamme, jotka käänsivät takkinsa, pyysivät anteeksi, ja nyt heidän tuotantonsa menee entistä paremmin kaupaksi. Saammehan ensikäden tietoa stalinistisesta liikkeestä suoraan näkijän ja kokijan kertomana.
VastaaPoistaJatkan omassa blogissani.
natsitesti
VastaaPoistaLouhen blogissa keskustellaan tästä samasta aiheesta. Mukaan tulee aika.
VastaaPoistaIhminen on yleensä oman aikansa lapsi. Vain harva pystyy kohoamaan aikansa yläpuolelle.
William Wilberforce vastusti orjuutta. Lukemattomat eurooppalaiset panivat henkensä alttiiksi vastustaessaan fasismia, natsismia ja kommunismia ja puolustaessaan niiden uhreja, auttaessaan heitä pakenemaan.
Mutta kun menemme tarpeeksi kauas historiassa, joudumme pakostakin hyväksymään ihmisiä, joiden teot ja sanat ovat meille järkyttäviä.
Elisabet I oli sivistynyt, modernilla tavalla syvällinen protestantti, mutta huvitteli katsomalla eläintenrääkkäystä ja surmautti toisinajattelijoita ja valtaansa uhkaavia sukulaisiaan.
Luther, toinen 1500-luvun ihminen, oli antisemitisti, tapatti armotta talonpoikia, mutta muutti Euroopan ja tavallaan koko maailmanhistorian suunnan rohkeudellaan ja syvällisyydellään.
Verrattuna useimpiin oman aikansa ihmisiin molemmat olivat jaloja ja sivistyneitä. Aika oli hyvin julma.
Villon oli rikollinen, mutta kirjoittaa hienosti ja koskettaa lukijaa satojen vuosien päästä. Hänelle on helppo antaa anteeksi, ei siksi että hän eli kauan sitten, vaan siksi koska hän tajusi hyvän ja pahan eron, myönsi heikkoutensa, ei puolustellut pahuuttaan. Lukijalle tulee suunnaton myötätunto häntä kohtaan.
HUOM! Ainakaan minä en päässyt natsitestiin tämän blogin kautta.
VastaaPoistaOKCupidThe Would you have been a Nazi test
www.okcupid.com/tests/take
Tulos: Olisin lähtenyt pois Saksasta.
Outo testi! En saanut tulosta. Tosin en suostunut antamaan myöskään tarkkoja tietoja itsestäni.
VastaaPoistaBlogisisko, ehkäpä pitäisi tosiaankin arvioida ihmisiä oman aikansa tuotteina.
Siihen täytyy laittaa mm. syntymäaikansa.
VastaaPoistaBlogisisko/Pirkko
Minulla oli aikoinaan ystävätär, joka vihasi Karen Blixeniä eikä suostunut lukemaan häntä, koska hän Afrikassa metsästi suurriistaa. Yritin aina kertoa, että kaikki siihen aikaan metsästivät, mutta ei mennyt perille.
VastaaPoistaMiten "Catch-22"-kirjassa menikään: Jossarian kieltäytyy lentämästä, koska he yritävät tappaa hänet. Majuri Majuri (muistaakseni) sanoo "eivät he sinua yritä tappaa, he yrittävät tappaa kaikki". Jossarian: "Silloinhan he yrittävät tappaa minutkin."
En ole varma, kumman logiikka on oikeaa, Jossarianin vai minun. En silti pysty tuomitsemaan Karen Blixeniä, vaikka en hyväksykään metsästystä.
Metsästäminen oli ennen yleensä samaa kuin nyt ruokakaupassa käynti. Piti hankkia syötävää.
VastaaPoistaEräs mies kertoi minulle, että hänen isoisänsä kuoli sota-aikana nälkään, kun halusi säilyä kasvissyöjänä silloinkin.
Pirkko
1) Ei kai se tuotannolle mitään tee, vaikka mies olisi ollut mikä sika.
VastaaPoista2) anttia, selkäsi takana kuikuilee muutama sata miljoonaa murhattua, jotka pitävät sinua syvästi paskantärkeänä ja todellisuudesta vieraantuneena tekonäppäröitsijänä. Kapitalismi de facto on kaikilla kuviteltavissa olevilla mittareilla vähemmän hirviömäinen kuin kommunismi tai fasismi olivat.